Túžbou ľudí je od nepamäti prepravovať sa čo najrýchlejšie a vynaložiť pri tom čo najmenej energie. Priemyselná revolúcia a jej parné lokomotívy, či následné vynájdenie automobilu prispelo k úpadku bicyklov. Avšak náš sedavý spôsob života má za následok zhoršenie nášho zdravotného stavu a častokrát zvýšenie našej telesnej hmotnosti. Na vyriešenie týchto problémov ľudia začali siahaťÂ po bicykloch, a tak máme mestá a cesty plné cyklistov.
Dve kolesá, kovová
konštrukcia, riadidlá, brzdy a sedadlo. Odlišné konštrukčné riešenia, moderný dizajn rámov či farebné gripy z
rôznych materiálov - dnes vyzerá konštrukcia bicykla celkom odlišne a trh
ponúka naozaj široký výber ich modelov.
Odrážacia drezina
Predchodcom
súčasného bicykla bol prostriedok, ktorý sa nazýval drezina. V roku 1813 bola
drezina štvorkolesovým vozidlom, v roku 1816 dvojkolesovým. Vynálezca dreziny
Karl Friedrich Drais von Sauerronn ju vyrobil z dreva, mala dokonca aj
kormidlo. Pohybovala sa na nej pomocou odrážania sa od zeme tak, ako to dnes s
obľubou vidíme robiť malé deti na plastových odrážadlách. Ak si neviete
predstaviť, ako drezina vyzerala, prípadne neveríte fotografiám, môžete zájsť
do Holandska, kde je v múzeu Paleis het Loo v Apeldoorn vystavená.
Vylepšenie dreziny priniesol kováč Kirkpatrich MacMillan - v roku 1840 pridal drezine pedálový mechanizmus, aby mohol jazdec zdvihnúť nohy od zeme.
Drezina si našla
miesto najmä v Anglicku, kde sa dokonca usporiadavali aj preteky drezín.
Jazdili na nej všetci - bez rozdielu pohlavia či veku.
Â
Velocipéd
Následne vymyslel
Francúz Pierre Michaux v roku 1861 prostriedok, na ktorom je ťažké predstaviť
si jazdu - velocipéd. Veľké predné koleso, vzadu jedno malé. Nemal žiadnu
reťaz, ale mal pedále. Tie otáčali zadné koleso spojovacími tyčami napojenými
na kľuky. Cyklista sedel na vrchole veľkého kolesa, ktoré sa v praxi ukázalo
ako prospešné. Čím väčšie totiž bolo, tým dlhší úsek velocipéd prešiel na jedno
otočenie pedálov. Jazda na velocipéde však bola náročná a nebezpečná na
ovládanie.
Nízky a bezpečný prostriedok
Prvý bezpečný bicykel bez veľkého kolesa skonštruovali v roku 1885 William Sutton a John Starley, nazvali ho rover safety. Išlo o bicykel, aký poznáme aj dnes: kolesá mali rovnaký priemer, reťaz bola od pedálov k otočnému hnaciemu kolesu. Spočiatku mu chýbali brzdy, brzdilo sa pedálmi nasilu ta, že jazed postupne spomaľoval pedálmi rýchlosť.
V 80. rokoch 19.
storočia nik nechápal, ako môže takýto nízky dopravný prostriedok poraziť pri
pretekoch velocipéd s veľkým kolesom. Keď sa naň pridala axiálna brzda, v roku
1898 aj dvojrýchlostný prevod a ďalšie zdokonaľovania, tak sa na konci 19.
storočia objavili aj prvé horské bicykle.
Â
Vojenské bicykle
Aj počas vojny sa bicykel naplno využíval. Slúžil pre vojakov pri premiestňovaní, napríklad počas prvej svetovej vojny pre Francúzov aj Nemcov. Zaujímavosťou je to, že v roku 1937 Japonsko pri invázii do Číny poslalo skoro 50 000 vojakov na bicykloch. Bicykle sa z vojsk vytratili v roku 2003. Ako posledná krajina, ktorá mala pluk vojakov s bicyklami, bolo taká, na ktorú by ste to ani nepovedali - Švajčiarsko.
Dnes si už veľa z
nás nevie svoj deň bez svojho bicykla predstaviť. Celoopružené či karbónové
bicykle s odľahčeným rámom doprajú ozajstný komfort pri jazde. Neustále
zlepšovanie geometrie bicykla ako takého posúva hranicu rýchlosti a hravosti.
Naopak vracajú sa aj retro bicykle, ktoré sa stali veľkým trendom najmä vo
veľkomestách. Ponúkajú ľahké pedálovanie a ozajstnú radosť z jazdy. Akýkoľvek
typ bicykla si vyberiete, dôležité je tešiť sa z každého prejdeného
kilometra. Â