Ako vyzerala zimná príprava pred aktuálnou rozbehnutou cyklistickou sezónou? Kožko kilometrov majú na svojom konte jazdci pred prvými pretekmi?
V sezóne 2019 sme urobili viacero zmien. Tá staria polovička tímu u od začiatku decembra najazďuje prvé kilometre v teple v panielskom Calpe. Väčina aj mladích pretekárov sa k nim pripojila v januári a začiatkom februára sme absolvovali vetci spoločné sústredenie na tom istom mieste so slovenskou reprezentáciou do 23 rokov. Suma sumárum, väčina pretekárov má na konte za december-marec 9 000 kilometrov.
Ako vyzerá objemová príprava na Slovensku?
Najmä tí pretekári, ktorí mali vežmi dlhú sezónu, naskakujú do kolotoča najazďovania kilometrov neskôr, no tradíciou býva spoločné sústredenie na bekách na Králikoch začiatkom januára pre vetkých. Rovnako tomu bolo tohto roku. Práve beh na lyiach, skialpy, beh, jazda na horskom bicykli na snehu a, samozrejme, posilňovňa, cvičenia v telocvični a jazda na trenaéri, tvoria prípravu v januári pre tých naich jazdcov, ktorí sa pripravovali doma. Vo februári sú u základ kilometre v teple, v posledných rokoch tradične v panielsku, doplnené o ranné cvičenia.
Â
Kto sa v prípravnom období stará o bicykle?
Počas prípravného obdobia je kadý pretekár sám zodpovedný za základnú starostlivos o bicykel. Samozrejme, tím má svojho profesionálneho mechanika, ktorý vetkým bicykle na sezónu pripraví a je súčasou vetkých spoločných akcií, sústredení či pretekov, kde sa stará o kompletný servis a čistotu bicyklov. Pri benom tréningu počas týdňa si pretekári zvládajú pripravi, umy, oetri, dotelova bicykle sami, väčie opravy či servis je na pleciach mechanika. Tu sa to vak líi od pretekára k pretekárovi. Sú takí, ktorí si svoj bicykel doslova hýčkajú a vetko si na ňom telujú sami. Výnimkou sú, samozrejme, preteky, keď na také veci nie je čas a je to práca mechanika.
Medzi tými, ktorých naozaj baví si svoj bicykel nastavova a pripravova sám, sú najmä Martin Haring či Ján Andrej Cully, no máme v tíme aj takých, ktorí sú v starostlivosti o bicykel totálni antitalenti. Ja osobne zastávam názor, e kadý pretekár musí vedie o bicykli vetko, musí sa vedie oň postara, rozobra, opravi či nastavi. Len tak dokáe potom na pretekoch bicykel pod sebou cíti. Nie vetci vak, bohuiaž, tento cit majú. No môem poveda, e tí, čo ho majú, patria aj u nás medzi najlepích cyklistov.
Vedeli by ste odporuči produkty pre starostlivos o bicykle v tomto náročnom období?
U niekožko rokov pouívame kompletné portfólio značky Cyclon. Je to pička na trhu a my vyuívame prakticky vetko. Pri skladaní bicyklov a údrbe sa pouívajú predovetkým Cyclon course wet vazelína, Cyclon Stay fixed montána pasta na karbón pri montái sedloviek a predstavcov.
Pri pretekoch pouívame na denné umývanie Cyclon Bike Care Bionet, Bike Cleaner a Cyclon Bike Care Shampoo. Po oplachu vodou a usuení pouívame mazací olej Cyclon Bike Care Course, v tomto roku skúame aj voskovú mazaciu novinku Cyclon Bike Care Wax Lube a ja osobne som príjemne prekvapený z tohto produktu. Reaz je namazaná a zároveň suchá, nelepí pinu - o to menej má mechanik práce s umývaním. Ná mechanik Vlado Miku minimálne raz mesačne natiahne vosk Cyclon Bike Care Polish Wax na rámy, ktoré potom nelepia tožko prachu a piny, uetrí to pri umývaní na pretekoch čas. A po náročných umývacích podvečeroch, keď mechanik umýva i 12 bicyklov a dve autá, pouíva na oetrenie a očistenie rúk Cyclon Bike Care Hand Cleaner.
Aké sú ciele tímu a čo bude vrcholom sezóny v zahraničí?
Máme toho naozaj veža. Na ceste nás čakajú tradičné podujatia doma i v zahraničí, s vrcholmi - Majstrovstva Slovenskej a Českej republiky a, samozrejme, jednotkové Okolo Slovenska s účasou World Tour tímov. Takým peciálnym vrcholom sú pre nás druhé Európske hry v Minsku, kde sa predstaví tvorica cyklistov Tybor, Čanecký, Cully a Bellan. Ziskom UCI bodov na pretekoch UCI chceme pomôc k čo najlepiemu postaveniu Slovenska v rankingu 2019, ktorý zabezpečuje miestenky na MS a OH, kde by sme nechceli chýba. No v roku 2019 je nemenej dôleitá olympijská kvalifikácia v MTB, kde má Martin Haring vežké a reálne ance sa do Tokia kvalifikova.
Na ktorý moment sezóny sa teíte divácky najviac?
Ako divák sledujem to najlepie, čo svetová cyklistika ponúka, najmä Flandry či Tour de France je obrovský sviatok cyklistiky. Z náho pohžadu sa, samozrejme, najviac teím a chystám na Európske hry v Minsku a Okolo Slovenska, kde tento rok naa krajina naozaj privíta svetovú konkurenciu, niekožko World Tour tímov vrátane Bory a Quick Stepu a verím, e Dukla rovnako ako vlani, keď Haring získal druhý najcennejí dres, nebude len do počtu.
Ako hodnotíte rastúci záujem o cyklistiku medzi irokou verejnosou?
Myslím, e cyklistika bola počas komunizmu vežmi populárny port. Po jeho páde sa troku stiahla do úzadia, mnohí ju brali ako akýsi nástroj propagandy, napr. Preteky Mieru a podobne. No som rád, e v súčasnosti sa vrátila na pozície, ktoré jej patria. Vo svete je to port číslo tri za futbalom a tenisom a myslím, e na Slovensku rovnako do tej tvorky z pohžadu popularity so svetovo marginálnym, no u nás populárnym žadovým hokejom, patrí. Som rád, e to po niekožkoročnom útlme chápe aj mediálny svet, aj keď mu to naozaj dlho trvalo. Je to naozaj paradoxné, lebo cyklistika má na Slovensku neskutočnú tradíciu, veď práve Okolo Slovenska je jedno z najstarích nepretrite organizovaných svetových podujatí, viac ako 60 rokov sa na ňom predstavujú najlepí cyklisti, žudia jazdia do práce na bicykloch, rozmáha sa portovanie na bicykloch vetkého druhu vo vetkých vekových skupinách. Je to mono okrem behu najžahie vykonávaný port.
Cíti záujem o cyklistiku aj na počte pretekárov v rámci kalendára cyklistických pretekov organizovaných SZC?
Určite áno. Narástol počet tartujúcich, najmä iackych kategórií. Pelotóny Slovenského pohára na ceste u často presiahnu 150 tartujúcich v kategórii. Narastá kvalita podujatí, SZC sa podarilo zaradi viaceré preteky do medzinárodného kalendára UCI na ceste, v MTB aj v cyklokrose, ba čo viac, v roku 2019 to bude a es podujatí UCI 1 kategórie, cestné Okolo Slovenska, dve MTB a tri cyklokrosové podujatia s európskou pičkou na tarte. V počte UCI podujatí sme u preskočili napríklad susedné Čechy.
Čo by ste poradili cyklistovi v dospelom veku, ktorý by chcel jazdi preteky s licenciou SZC?
Určite je nevyhnutné nájs si klub vo svojom okolí. Najmä CTM - Centrá talentovanej mládee - máme ich na Slovensku 15, majú výborné zázemie, trénerov a kvalitné podmienky. Iste, je moné zača s cyklistikou akosi individuálne, no kadý, kto zail to trénovania a začiatky vo vežkom kvalitnom klube, vie, e je to najlepia cesta.
Aké sú podža Vás najčastejie chyby, ktoré robia amatérski cyklisti?
V súčasnosti je podža mňa najväčou chybou írenie dezinformácií internetom. Mnohí začínajúci či amatérski cyklisti okamite uveria rôznym zázračným metódam či zázrakom vo veobecnosti. Akosi sa vytráca to spoločné trénovanie, keď na objemové tréningy často vyráali profesionáli s amatérmi vo vežkých pelotónoch. Kadý chce jazdi sám, sledova si computer, vetko nahráva na Stravu a skôr o tréningu diskutova online. Toto je niečo, čo nepovaujem za správne. Najviac sa dá nauči naivo, odkuka od tých lepích, aj tréningy v partii sú úplne o niečom inom. V tomto máme výhodu, e sa v regióne u vye dvadsa rokov organizuje Regionálna cyklistická liga, kde sa cestní cyklisti stretnú, zapretekajú si, po samotnej lige idú v partiách na tréning či kofolu. To sa mi naozaj páči, otec tejto mylienky Ladislav Longauer urobil pred rokmi obrovskú vec, keď ligu zaloil a doteraz ju udriava. Stal sa vzorom pre ďalie komunity na východe či v Trnave, ktorí po jeho vzore organizujú podobné podujatia.