Načítavam...
SK Profi Bike
Martin Fraňo: Ak chce pretekár cítiť pod sebou bicykel, musí o ňom vedieť všetko
Nahliadnite s nami do fungovania profesionálneho cyklistického kontinentálneho tímu Dukla Banská Bystrica, ktorý sa venuje najmä cestnej cyklistike. Vo svojich radoch má aj najúspešnejších reprezentantov Slovenska v MTB, cyklokrose a v dráhovej cyklistike. Aktuálne v roku 2019 v tíme pôsobí 6 elitných cyklistov a 5 cyklistov do 23 rokov. Rozhovor nám poskytol športový riaditeľ tímu Martin Fraňo.
SpäťĎalej
SHOP





Náš predajný portál je už spustený!
Nájdete tu takmer kompletný sortiment od našich dodávateľov.
U nás nakúpite a u našich partnerov vyzdvihnete, alebo vám to doručíme cez partnerský eshop.
Nech sa páči vstúpte ;)

Martin Fraňo: Ak chce pretekár cítiť pod sebou bicykel, musí o ňom vedieť všetko

Nahliadnite s nami do fungovania profesionálneho cyklistického kontinentálneho tímu Dukla Banská Bystrica, ktorý sa venuje najmä cestnej cyklistike. Vo svojich radoch má aj najúspešnejších reprezentantov Slovenska v MTB, cyklokrose a v dráhovej cyklistike. Aktuálne v roku 2019 v tíme pôsobí 6 elitných cyklistov a 5 cyklistov do 23 rokov. Rozhovor nám poskytol športový riaditeľ tímu Martin Fraňo.

Ako vyzerala zimná príprava pred aktuálnou rozbehnutou cyklistickou sezónou? Koľko kilometrov majú na svojom konte jazdci pred prvými pretekmi?

V sezóne 2019 sme urobili viacero zmien. Tá staršia polovička tímu už od začiatku decembra najazďuje prvé kilometre v teple v španielskom Calpe. Väčšina aj mladších pretekárov sa k nim pripojila v januári a začiatkom februára sme absolvovali všetci spoločné sústredenie na tom istom mieste so slovenskou reprezentáciou do 23 rokov. Suma sumárum, väčšina pretekárov má na konte za december-marec 9 000 kilometrov.



Ako vyzerá objemová príprava na Slovensku?

Najmä tí pretekári, ktorí mali veľmi dlhú sezónu, naskakujú do kolotoča najazďovania kilometrov neskôr, no tradíciou býva spoločné sústredenie na bežkách na Králikoch začiatkom januára pre všetkých. Rovnako tomu bolo tohto roku. Práve beh na lyžiach, skialpy, beh, jazda na horskom bicykli na snehu a, samozrejme, posilňovňa, cvičenia v telocvični a jazda na trenažéri, tvoria prípravu v januári pre tých našich jazdcov, ktorí sa pripravovali doma. Vo februári sú už základ kilometre v teple, v posledných rokoch tradične v Španielsku, doplnené o ranné cvičenia.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Chalanom sme dnes okrem bežiek aj strieľajúce veci od www.laserovepusky.sk dali. Víťazom biatlonových pretekov na 7,5 km sa stal 🥇Juraj Bellan, pred 🥈 Marekom Čaneckým 🥉 Martinom Haringom. #MySmeDukla #VSCdukla #biatlon

Príspevok, ktorý zdieľa Dukla Banska Bystrica (@duklacyclingteam),

 

Kto sa v prípravnom období stará o bicykle?

Počas prípravného obdobia je každý pretekár sám zodpovedný za základnú starostlivosť o bicykel. Samozrejme, tím má svojho profesionálneho mechanika, ktorý všetkým bicykle na sezónu pripraví a je súčasťou všetkých spoločných akcií, sústredení či pretekov, kde sa stará o kompletný servis a čistotu bicyklov. Pri bežnom tréningu počas týždňa si pretekári zvládajú pripraviť, umyť, ošetriť, doštelovať bicykle sami, väčšie opravy či servis je na pleciach mechanika. Tu sa to však líši od pretekára k pretekárovi. Sú takí, ktorí si svoj bicykel doslova hýčkajú a všetko si na ňom štelujú sami. Výnimkou sú, samozrejme, preteky, keď na také veci nie je čas a je to práca mechanika.

Medzi tými, ktorých naozaj baví si svoj bicykel nastavovať a pripravovať sám, sú najmä Martin Haring či Ján Andrej Cully, no máme v tíme aj takých, ktorí sú v starostlivosti o bicykel totálni antitalenti. Ja osobne zastávam názor, že každý pretekár musí vedieť o bicykli všetko, musí sa vedieť oň postarať, rozobrať, opraviť či nastaviť. Len tak dokáže potom na pretekoch bicykel pod sebou cítiť. Nie všetci však, bohužiaľ, tento cit majú. No môžem povedať, že tí, čo ho majú, patria aj u nás medzi najlepších cyklistov.

Vedeli by ste odporučiť produkty pre starostlivosť o bicykle v tomto náročnom období?

Už niekoľko rokov používame kompletné portfólio značky Cyclon. Je to špička na trhu a my využívame prakticky všetko. Pri skladaní bicyklov a údržbe sa používajú predovšetkým Cyclon course wet vazelína, Cyclon Stay fixed montážna pasta na karbón pri montáži sedloviek a predstavcov.

Pri pretekoch používame na denné umývanie Cyclon Bike Care Bionet, Bike Cleaner a Cyclon Bike Care Shampoo. Po oplachu vodou a usušení používame mazací olej Cyclon Bike Care Course, v tomto roku skúšame aj voskovú mazaciu novinku Cyclon Bike Care Wax Lube a ja osobne som príjemne prekvapený z tohto produktu. Reťaz je namazaná a zároveň suchá, nelepí špinu - o to menej má mechanik práce s umývaním. Náš mechanik Vlado Mikuš minimálne raz mesačne natiahne vosk Cyclon Bike Care Polish Wax na rámy, ktoré potom nelepia toľko prachu a špiny, ušetrí to pri umývaní na pretekoch čas. A po náročných umývacích podvečeroch, keď mechanik umýva i 12 bicyklov a dve autá, používa na ošetrenie a očistenie rúk Cyclon Bike Care Hand Cleaner.


Aké sú ciele tímu a čo bude vrcholom sezóny v zahraničí?

Máme toho naozaj veľa. Na ceste nás čakajú tradičné podujatia doma i v zahraničí, s vrcholmi - Majstrovstva Slovenskej a Českej republiky a, samozrejme, jednotkové Okolo Slovenska s účasťou World Tour tímov. Takým špeciálnym vrcholom sú pre nás druhé Európske hry v Minsku, kde sa predstaví štvorica cyklistov Tybor, Čanecký, Cully a Bellan. Ziskom UCI bodov na pretekoch UCI chceme pomôcť k čo najlepšiemu postaveniu Slovenska v rankingu 2019, ktorý zabezpečuje miestenky na MS a OH, kde by sme nechceli chýbať. No v roku 2019 je nemenej dôležitá olympijská kvalifikácia v MTB, kde má Martin Haring veľké a reálne šance sa do Tokia kvalifikovať.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Slovensky pohar Krupina, 2.miesto #mysmedukla #meridabikessk #meridabikes #duklabanskabystrica #infinitocycling #infinitowheels #bikeprosk #specializedbikeprosk #specializedshoes #montonsports #montonsportswear #skprofibike #bbbcycling #vredestein #supacaz #procyclingslovakia #aonenutritioncom #aonenutrition #rankinghelmets #royalbay foto: @jmphoto_jan_melicher

Príspevok, ktorý zdieľa Martin Haring (@haring_martin),

Na ktorý moment sezóny sa tešíte divácky najviac?

Ako divák sledujem to najlepšie, čo svetová cyklistika ponúka, najmä Flandry či Tour de France je obrovský sviatok cyklistiky. Z nášho pohľadu sa, samozrejme, najviac teším a chystám na Európske hry v Minsku a Okolo Slovenska, kde tento rok naša krajina naozaj privíta svetovú konkurenciu, niekoľko World Tour tímov vrátane Bory a Quick Stepu a verím, že Dukla rovnako ako vlani, keď Haring získal druhý najcennejší dres, nebude len do počtu.

Ako hodnotíte rastúci záujem o cyklistiku medzi širokou verejnosťou?

Myslím, že cyklistika bola počas komunizmu veľmi populárny šport. Po jeho páde sa trošku stiahla do úzadia, mnohí ju brali ako akýsi nástroj propagandy, napr. Preteky Mieru a podobne. No som rád, že v súčasnosti sa vrátila na pozície, ktoré jej patria. Vo svete je to šport číslo tri za futbalom a tenisom a myslím, že na Slovensku rovnako do tej štvorky z pohľadu popularity so svetovo marginálnym, no u nás populárnym ľadovým hokejom, patrí. Som rád, že to po niekoľkoročnom útlme chápe aj mediálny svet, aj keď mu to naozaj dlho trvalo. Je to naozaj paradoxné, lebo cyklistika má na Slovensku neskutočnú tradíciu, veď práve Okolo Slovenska je jedno z najstarších nepretržite organizovaných svetových podujatí, viac ako 60 rokov sa na ňom predstavujú najlepší cyklisti, ľudia jazdia do práce na bicykloch, rozmáha sa športovanie na bicykloch všetkého druhu vo všetkých vekových skupinách. Je to možno okrem behu najľahšie vykonávaný šport.

Cítiť záujem o cyklistiku aj na počte pretekárov v rámci kalendára cyklistických pretekov organizovaných SZC?

Určite áno. Narástol počet štartujúcich, najmä žiackych kategórií. Pelotóny Slovenského pohára na ceste už často presiahnu 150 štartujúcich v kategórii. Narastá kvalita podujatí, SZC sa podarilo zaradiť viaceré preteky do medzinárodného kalendára UCI na ceste, v MTB aj v cyklokrose, ba čo viac, v roku 2019 to bude až šesť podujatí UCI 1 kategórie, cestné Okolo Slovenska, dve MTB a tri cyklokrosové podujatia s európskou špičkou na štarte. V počte UCI podujatí sme už preskočili napríklad susedné Čechy.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Moments of victory 🥇🏆✌🍀 #MySmeDukla #cycling #mtbcycling #slovakcup #ucipoints #merida #MeridaBikessk #rankinghelmet_twn #montonsportswear #specializedbikeprosk #royalbay #vredestein Foto: @jmphoto_jan_melicher

Príspevok, ktorý zdieľa Dukla Banska Bystrica (@duklacyclingteam),

Čo by ste poradili cyklistovi v dospelom veku, ktorý by chcel jazdiť preteky s licenciou SZC?

Určite je nevyhnutné nájsť si klub vo svojom okolí. Najmä CTM - Centrá talentovanej mládeže - máme ich na Slovensku 15, majú výborné zázemie, trénerov a kvalitné podmienky. Iste, je možné začať s cyklistikou akosi individuálne, no každý, kto zažil to trénovania a začiatky vo veľkom kvalitnom klube, vie, že je to najlepšia cesta.

Aké sú podľa Vás najčastejšie chyby, ktoré robia amatérski cyklisti?

V súčasnosti je podľa mňa najväčšou chybou šírenie dezinformácií internetom. Mnohí začínajúci či amatérski cyklisti okamžite uveria rôznym zázračným metódam či zázrakom vo všeobecnosti. Akosi sa vytráca to spoločné trénovanie, keď na objemové tréningy často vyrážali profesionáli s amatérmi vo veľkých pelotónoch. Každý chce jazdiť sám, sledovať si computer, všetko nahrávať na Stravu a skôr o tréningu diskutovať online. Toto je niečo, čo nepovažujem za správne. Najviac sa dá naučiť naživo, odkukať od tých lepších, aj tréningy v partii sú úplne o niečom inom. V tomto máme výhodu, že sa v regióne už vyše dvadsať rokov organizuje Regionálna cyklistická liga, kde sa cestní cyklisti stretnú, zapretekajú si, po samotnej lige idú v partiách na tréning či kofolu. To sa mi naozaj páči, otec tejto myšlienky Ladislav Longauer urobil pred rokmi obrovskú vec, keď ligu založil a doteraz ju udržiava. Stal sa vzorom pre ďalšie komunity na východe či v Trnave, ktorí po jeho vzore organizujú podobné podujatia.




hlavná stránka | späť na blog