Súhlasím
Načítavam...

OZNAM!!! - ODSTÁVKA SKLADU OD 1. - 3. MÁJA

Vážení obchodní partneri.

V dňoch 2. a 3. mája bude sklad z dôvodu odstávky elektrickej energie zatvorený. Vzhžadom na to, že v stredu 1. mája je štátny sviatok, budeme objednávky expedova len do utorka 30. apríla. Všetky objednávky prijaté po tomto termíne, budú priebežne vybavované od pondelka 6. mája.

Ďakujeme za pochopenie.

Tím SK-PROFI BIKE

Martin Fraňo: Ak chce pretekár cíti pod sebou bicykel, musí o ňom vedie všetko

Nahliadnite s nami do fungovania profesionálneho cyklistického kontinentálneho tímu Dukla Banská Bystrica, ktorý sa venuje najmä cestnej cyklistike. Vo svojich radoch má aj najúspešnejších reprezentantov Slovenska v MTB, cyklokrose a v dráhovej cyklistike. Aktuálne v roku 2019 v tíme pôsobí 6 elitných cyklistov a 5 cyklistov do 23 rokov. Rozhovor nám poskytol športový riaditež tímu Martin Fraňo.

Ako vyzerala zimná príprava pred aktuálnou rozbehnutou cyklistickou sezónou? Kožko kilometrov majú na svojom konte jazdci pred prvými pretekmi?

V sezóne 2019 sme urobili viacero zmien. Tá staršia polovička tímu už od začiatku decembra najazďuje prvé kilometre v teple v španielskom Calpe. Väčšina aj mladších pretekárov sa k nim pripojila v januári a začiatkom februára sme absolvovali všetci spoločné sústredenie na tom istom mieste so slovenskou reprezentáciou do 23 rokov. Suma sumárum, väčšina pretekárov má na konte za december-marec 9 000 kilometrov.



Ako vyzerá objemová príprava na Slovensku?

Najmä tí pretekári, ktorí mali vežmi dlhú sezónu, naskakujú do kolotoča najazďovania kilometrov neskôr, no tradíciou býva spoločné sústredenie na bežkách na Králikoch začiatkom januára pre všetkých. Rovnako tomu bolo tohto roku. Práve beh na lyžiach, skialpy, beh, jazda na horskom bicykli na snehu a, samozrejme, posilňovňa, cvičenia v telocvični a jazda na trenažéri, tvoria prípravu v januári pre tých našich jazdcov, ktorí sa pripravovali doma. Vo februári sú už základ kilometre v teple, v posledných rokoch tradične v Španielsku, doplnené o ranné cvičenia.

 

Kto sa v prípravnom období stará o bicykle?

Počas prípravného obdobia je každý pretekár sám zodpovedný za základnú starostlivos o bicykel. Samozrejme, tím má svojho profesionálneho mechanika, ktorý všetkým bicykle na sezónu pripraví a je súčasou všetkých spoločných akcií, sústredení či pretekov, kde sa stará o kompletný servis a čistotu bicyklov. Pri bežnom tréningu počas týždňa si pretekári zvládajú pripravi, umy, ošetri, doštelova bicykle sami, väčšie opravy či servis je na pleciach mechanika. Tu sa to však líši od pretekára k pretekárovi. Sú takí, ktorí si svoj bicykel doslova hýčkajú a všetko si na ňom štelujú sami. Výnimkou sú, samozrejme, preteky, keď na také veci nie je čas a je to práca mechanika.

Medzi tými, ktorých naozaj baví si svoj bicykel nastavova a pripravova sám, sú najmä Martin Haring či Ján Andrej Cully, no máme v tíme aj takých, ktorí sú v starostlivosti o bicykel totálni antitalenti. Ja osobne zastávam názor, že každý pretekár musí vedie o bicykli všetko, musí sa vedie oň postara, rozobra, opravi či nastavi. Len tak dokáže potom na pretekoch bicykel pod sebou cíti. Nie všetci však, bohužiaž, tento cit majú. No môžem poveda, že tí, čo ho majú, patria aj u nás medzi najlepších cyklistov.

Vedeli by ste odporuči produkty pre starostlivos o bicykle v tomto náročnom období?

Už niekožko rokov používame kompletné portfólio značky Cyclon. Je to špička na trhu a my využívame prakticky všetko. Pri skladaní bicyklov a údržbe sa používajú predovšetkým Cyclon course wet vazelína, Cyclon Stay fixed montážna pasta na karbón pri montáži sedloviek a predstavcov.

Pri pretekoch používame na denné umývanie Cyclon Bike Care Bionet, Bike Cleaner a Cyclon Bike Care Shampoo. Po oplachu vodou a usušení používame mazací olej Cyclon Bike Care Course, v tomto roku skúšame aj voskovú mazaciu novinku Cyclon Bike Care Wax Lube a ja osobne som príjemne prekvapený z tohto produktu. Reaz je namazaná a zároveň suchá, nelepí špinu - o to menej má mechanik práce s umývaním. Nᚠmechanik Vlado Mikuš minimálne raz mesačne natiahne vosk Cyclon Bike Care Polish Wax na rámy, ktoré potom nelepia tožko prachu a špiny, ušetrí to pri umývaní na pretekoch čas. A po náročných umývacích podvečeroch, keď mechanik umýva i 12 bicyklov a dve autá, používa na ošetrenie a očistenie rúk Cyclon Bike Care Hand Cleaner.


Aké sú ciele tímu a čo bude vrcholom sezóny v zahraničí?

Máme toho naozaj veža. Na ceste nás čakajú tradičné podujatia doma i v zahraničí, s vrcholmi - Majstrovstva Slovenskej a Českej republiky a, samozrejme, jednotkové Okolo Slovenska s účasou World Tour tímov. Takým špeciálnym vrcholom sú pre nás druhé Európske hry v Minsku, kde sa predstaví štvorica cyklistov Tybor, Čanecký, Cully a Bellan. Ziskom UCI bodov na pretekoch UCI chceme pomôc k čo najlepšiemu postaveniu Slovenska v rankingu 2019, ktorý zabezpečuje miestenky na MS a OH, kde by sme nechceli chýba. No v roku 2019 je nemenej dôležitá olympijská kvalifikácia v MTB, kde má Martin Haring vežké a reálne šance sa do Tokia kvalifikova.

Na ktorý moment sezóny sa tešíte divácky najviac?

Ako divák sledujem to najlepšie, čo svetová cyklistika ponúka, najmä Flandry či Tour de France je obrovský sviatok cyklistiky. Z nášho pohžadu sa, samozrejme, najviac teším a chystám na Európske hry v Minsku a Okolo Slovenska, kde tento rok naša krajina naozaj privíta svetovú konkurenciu, niekožko World Tour tímov vrátane Bory a Quick Stepu a verím, že Dukla rovnako ako vlani, keď Haring získal druhý najcennejší dres, nebude len do počtu.

Ako hodnotíte rastúci záujem o cyklistiku medzi širokou verejnosou?

Myslím, že cyklistika bola počas komunizmu vežmi populárny šport. Po jeho páde sa trošku stiahla do úzadia, mnohí ju brali ako akýsi nástroj propagandy, napr. Preteky Mieru a podobne. No som rád, že v súčasnosti sa vrátila na pozície, ktoré jej patria. Vo svete je to šport číslo tri za futbalom a tenisom a myslím, že na Slovensku rovnako do tej štvorky z pohžadu popularity so svetovo marginálnym, no u nás populárnym žadovým hokejom, patrí. Som rád, že to po niekožkoročnom útlme chápe aj mediálny svet, aj keď mu to naozaj dlho trvalo. Je to naozaj paradoxné, lebo cyklistika má na Slovensku neskutočnú tradíciu, veď práve Okolo Slovenska je jedno z najstarších nepretržite organizovaných svetových podujatí, viac ako 60 rokov sa na ňom predstavujú najlepší cyklisti, žudia jazdia do práce na bicykloch, rozmáha sa športovanie na bicykloch všetkého druhu vo všetkých vekových skupinách. Je to možno okrem behu najžahšie vykonávaný šport.

Cíti záujem o cyklistiku aj na počte pretekárov v rámci kalendára cyklistických pretekov organizovaných SZC?

Určite áno. Narástol počet štartujúcich, najmä žiackych kategórií. Pelotóny Slovenského pohára na ceste už často presiahnu 150 štartujúcich v kategórii. Narastá kvalita podujatí, SZC sa podarilo zaradi viaceré preteky do medzinárodného kalendára UCI na ceste, v MTB aj v cyklokrose, ba čo viac, v roku 2019 to bude až šes podujatí UCI 1 kategórie, cestné Okolo Slovenska, dve MTB a tri cyklokrosové podujatia s európskou špičkou na štarte. V počte UCI podujatí sme už preskočili napríklad susedné Čechy.

Čo by ste poradili cyklistovi v dospelom veku, ktorý by chcel jazdi preteky s licenciou SZC?

Určite je nevyhnutné nájs si klub vo svojom okolí. Najmä CTM - Centrá talentovanej mládeže - máme ich na Slovensku 15, majú výborné zázemie, trénerov a kvalitné podmienky. Iste, je možné zača s cyklistikou akosi individuálne, no každý, kto zažil to trénovania a začiatky vo vežkom kvalitnom klube, vie, že je to najlepšia cesta.

Aké sú podža Vás najčastejšie chyby, ktoré robia amatérski cyklisti?

V súčasnosti je podža mňa najväčšou chybou šírenie dezinformácií internetom. Mnohí začínajúci či amatérski cyklisti okamžite uveria rôznym zázračným metódam či zázrakom vo všeobecnosti. Akosi sa vytráca to spoločné trénovanie, keď na objemové tréningy často vyrážali profesionáli s amatérmi vo vežkých pelotónoch. Každý chce jazdi sám, sledova si computer, všetko nahráva na Stravu a skôr o tréningu diskutova online. Toto je niečo, čo nepovažujem za správne. Najviac sa dá nauči naživo, odkuka od tých lepších, aj tréningy v partii sú úplne o niečom inom. V tomto máme výhodu, že sa v regióne už vyše dvadsa rokov organizuje Regionálna cyklistická liga, kde sa cestní cyklisti stretnú, zapretekajú si, po samotnej lige idú v partiách na tréning či kofolu. To sa mi naozaj páči, otec tejto myšlienky Ladislav Longauer urobil pred rokmi obrovskú vec, keď ligu založil a doteraz ju udržiava. Stal sa vzorom pre ďalšie komunity na východe či v Trnave, ktorí po jeho vzore organizujú podobné podujatia.




hlavná stránka | spä na blog